Printin teho yllätti – ei siitä uskalla luopua

Forever Minna PulkkinenKUVA Minna Pulkkinen

Kuntosaliketju Foreverin markkinointi- ja viestintäjohtaja Minna Pulkkinen yllättyi, kun ketju
aloitti syksyllä avautuvan Järvenpään kuntosalinsa markkinoinnin tammikuussa.
– Nyt kun puhutaan että printti laskee ja digi on kaikki kaikessa, niin printin teho yllätti.
Aloitimme markkinoinnin vain printillä. Yhdellä lehtimainoksella ja yhdellä suoralla saimme
300 yhteydenottoa, Pulkkinen kertoo.

Pulkkisen mukaan aikaisemmin printin tehoa on ollut vaikea mitata.
– Olemme toimineet pitkään samoilla alueilla, joten ei voi arvioida, mikä osa tulee kavereiden
suosituksista ja muista kanavista. Järvenpäässä emme ole toimineet aikaisemmin, joten nyt
printin teho tuli todella selkeästi esille.

Markkinoinnista 40 prosenttia printtiin

Forever-ketjun markkinointibudjetista 40 prosenttia käytetään printtiin. Kymmenen prosenttia
menee lehtimainontaan ja 30 prosenttia kuluu kahdesti vuodessa jaettavaan, 24-sivuiseen
asiakaslehteen sekä suoramainontaan.
– Meille asiakaslehti on yksi tärkeimpiä asioita mitä vuoden aikana tehdään. Saadaan
aikakauslehtimäinen opus, joka kertoo kattavasti palvelutarjonnastamme, Pulkkinen toteaa.

Lehti toimii sisäänheittäjänä kuntosalin nettisivuille, joilla on lisää sisältömarkkinointia kuten
asiakkaiden tarinoita onnistuneista elämänmuutoksista. Pulkkisen mukaan asiakaslehden
tuomaa lisätrafiikkia on vaikea laskea tarkkaan.
– Lehdet jaetaan sesonkina tammi- ja syyskuussa, jolloin meidän nettisivuilla on joka
tapauksessa paljon liikennettä. Mutta lehdessä olevien kuponkien ja aktivointiosioiden kautta
näkee, että sillä on merkittävä vaikutus.

– SP-Paino toimii hirveän tehokkaasti, mikä on hyvä kun itsekin eletään tiukalla aikataululla.
Pystytään painamaan nopeasti isojakin määriä, Pulkkinen kiittelee.

Forever tekee tiivistä yhteistyötä SP-Painon kanssa, sillä yrityksen markkinointiosasto tekee
printtituotteensa itse. Kuntosaliketjulla on oma graafikko.
– Esimerkiksi painopaperia vaihdellaan ajoittain. Paino tarjoaa eri vaihtoehtoja, mitä se kokee
itse, että olisi parempi meille. Paino suosittelee ja ohjaa, Pulkkinen kiittelee.

Suorakampanjoissa puolestaan kokeillaan erilaisia muotoja.
– Välillä suoramainokset ovat olleet pyöreitä, välillä monisivuisia. Voi keksiä mitä tahansa, ja
se onnistuu kyllä painossa.

Markkinointibudjetit ovat kaikissa firmoissa muutosherkässä vaiheessa. Eri kanavien
painoarvot vaihtuvat nopeasti. Erityisesti digitaalisiin kanaviin panostetaan, näin tehdään
myös Foreverissä.
– Ulkomainonta kasvaa myös nopeasti. Se on meillä on jo 15-20 prosenttia
markkinointibudjetista, Pulkkinen toteaa.
– Printtiä ei uskalla radikaalisti vähentää, sen verran hyvin se toimii, Pulkkinen pohtii.

digipaino